ZGŁOŚ PROBLEM
ODSYŁACZE
Link do zasobu (skrót):
http://azon.e-science.pl/zasoby/11779Link do zasobu (repozytorium):
https://id.e-science.pl/records/11779Metadane zasobu
Tytuł |
Interpretacja tradycji w szwajcarskiej architekturze współczesnej |
---|---|
Osoby |
Autorzy:
Rafał Czerner, Barbara Widera
Partner: Politechnika Wrocławska |
Opis |
Szwajcarzy zaznaczają swą obecność na arenie artystycznej w sposób konsekwentny, lecz nie nachalny. Obecnie, blisko sto lat po powstaniu pierwszych purystycznych projektów Le Corbusiera, architektura szwajcarska święci' triumfy. Jest popularna zarówno wśród krytyków, artystów i studentów architektury, jak i wśród inwestorów oraz samych użytkowników. Co decyduje o sukcesie twórców, takich jak Peter Zumthor, Jacques Herzog i Pierre de Meuron, Mario Botta czy Annette Gigon i Mike Guyer? Zapewne moda na Szwajcarów i ich architekturę w dużej mierze wynika z przesytu opartej na kulcie technologii nowoczesnością lub ostentacyjnie demonstrowaną awangardą. Zawiodło także bezkrytyczne schlebianie gustom publiczności. Na tym tle architektura czołowych szwajcarskich projektantów zaskakuje swą spójnością i logiką proponowanych rozwiązań. Jest to architektura tradycyjna i kultywująca to, co wartościowe. Jej twórcy akceptują i respektują kontekst kulturowy, wykorzystując genius loci, jednak bez ślepego podporządkowywania się uwarunkowaniom krajobrazowym. Sięganie do historii odbywa się w sposób świadomy i przemyślany, bez syndromu schematycznego powielania formy. Często natomiast stosowane są sprawdzone i uznane rozwiązania funkcjonalne. Przysłowiową kropką nad „i” jest mistrzowskie operowanie materiałem, wykorzystywanie jego walorów i eksponowanie charakteru. Taka architektura broni się sama, podobnie jak świątynie doryckie czy opactwa cystersów. Swobodnie można pozwolić sobie na wysmakowany detal lub zrezygnować z dekoracji. Zaczyna się budowanie nastroju. Tu poszczególni twórcy różnicują swoje podejście. Dzięki temu wytwarza się wizerunek architektury szwajcarskiej precyzyjnej i stabilnej, lecz nie monotonnej. (Polski) |
Słowa kluczowe | "architektura obiektów kultury"@pl, "architektura współczesna"@pl, "muzeum"@pl, "muzeum sztuki"@pl, "architektura sakralna"@pl, "winnica"@pl, "architektura szwajcarska"@pl |
Klasyfikacja |
Typ zasobu:
artykuł, rozdział Dyscyplina naukowa: dziedzina nauk technicznych / architektura i urbanistyka (2011) Grupa docelowa: naukowcy, nauczyciele, studenci, uczniowie, przedsiębiorcy, administracja publiczna, ogół społeczeństwa Szkodliwe treści: Nie |
Charakterystyka |
Tytuł źródła: Ta Szwajcaria to nie Szwajcaria. Studia nad kulturową tożsamością narodu
Miejsce wydania: Wrocław Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego Czas wydania: 2004 Od strony: 217 Do strony: 231 ISSN: 0239-6661 Język zasobu: Polski |
Licencja | CC BY-SA 4.0 |
Informacje techniczne |
Deponujący: Barbara Widera Data udostępnienia: 25-04-2018 |
Kolekcje | Kolekcja Politechniki Wrocławskiej, Kolekcja e-Biblio PWr |
Podobne zasoby
Skóra z ranami kłutymi 24(IIII)
3D, foto360, Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, Dziedzina nauk medycznych i nauk o zdrowiu / nauki medyczne (2018)
Katedra Najświętszej Marii Panny w Sewilli (974)
Barbara Widera, zdjęcie, Politechnika Wrocławska, Dziedzina nauk inżynieryjno-technicznych / architektura i urbanistyka (2018)
Teneryfa - Orotava, Victoria Garden (2044)
Barbara Widera, zdjęcie, Politechnika Wrocławska, Dziedzina nauk inżynieryjno-technicznych / architektura i urbanistyka (2018)
Lanzarote - Casa César Manrique (1841)
Barbara Widera, zdjęcie, Politechnika Wrocławska, Dziedzina nauk inżynieryjno-technicznych / architektura i urbanistyka (2018)
Wrocław - Narodowe Forum Muzyki (3588)
Barbara Widera, zdjęcie, Politechnika Wrocławska, Dziedzina nauk inżynieryjno-technicznych / architektura i urbanistyka (2018)
OBRAŻENIE POSTRZAŁOWE.(19/XIV)
3D, foto360, Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, Dziedzina nauk medycznych i nauk o zdrowiu / nauki medyczne (2018)