ZGŁOŚ PROBLEMikona ozdobna

Pola oznaczone gwiazdką (*) są wymagane
*
*
*
*
captcha
Zapoznałem/am się i akceptuję regulamin oraz politykę prywatności *

ODSYŁACZE

Link do zasobu (portal):

Link do zasobu (skrót):

http://azon.e-science.pl/zasoby/21403

Link do zasobu (repozytorium):

https://id.e-science.pl/records/21403

Typ zasobu: praca dyplomowa

Komputerowy system kierowania ruchem statków na ograniczonych akwenach

Widok

Metadane zasobu

Tytuł Komputerowy system kierowania ruchem statków na ograniczonych akwenach
Wariant tytułu: Computer ships traffic control system on limited waters
Osoby Autorzy: Jolanta Joszczuk-Januszewska
Partner: Instytut Badań Systemowych PAN w Warszawie
Opis Tendencje w kierunku wzrostu wielkości i prędkości statków, szczególnie tych przewożących ładunki niebezpieczne, prowadzą do rosnącej świadomości ryzyka wypadków morskich. Systemy obsługi ruchu statków (VTS, eng. Vessel Traffic Service) poprawiają bezpieczeństwo poprzez prowadzenie asysty nawigacyjnej dla statków, organizacji ruchu statków oraz wsparcia akcji poszukiwawczo-ratowniczych.
Niniejsza rozprawa formułuje problem kierowania ruchem statków na ograniczonych akwenach. Jest to problem kombinatoryczny i, jak zostało wykazane w rozprawie, należy do klasy problemów NP-trudnych. W rozprawie zaprezentowany jest autorski algorytm przybliżony do rozwiązania sformułowanego problemu oraz jego implementacja. Program analizuje bieżącą sytuację w akwenie, dlatego w praktycznych zastosowaniach musi być wykonywany cyklicznie. Program przetestowano na sześćdziesięciu losowo wygenerowanych zestawach danych. Uzyskane wyniki wskazują na poprawną pracę zaproponowanego algorytmu. Zaproponowano jego cztery warianty, w tym trzy zwiększające efektywność ruchu statków. Istnieje możliwość adaptacji algorytmu do analizy ekonomicznej pracy systemu VTS. (Polski)
Opis w innym języku: Trends towards an increase in the number and speed of ships in defined water basins, especially those transporting hazardous goods, lead to growing conscience of potential risks of accidents. The Vessel Traffic Service (VTS) systems were introduced and they improve the safety of ships by introducing the assist in ship navigation, the organization of traffic and support of the search-and-rescue actions.
The dissertation is formulating the problem of traffic management for ships on restricted water basins. It is a combinatorial problem and as was demonstrated in the thesis it is a NP class problem. The dissertation presents the novel heuristic algorithm for solving the formulated problem and its implementation. The program analyzes only the current situation and in practical use it has to be run multiple times over time. The program was tested on sixty randomly generated data sets. Obtained results show the correct operation of the algorithm. The four variants of the algorithms were proposed, of which three of them increase the efficiency of the ships movement. There are possibilities of adapting the algorithm to the economic analysis of the VTS systems. (Angielski)
Słowa kluczowe "System komputerowy (zastosowania)"@pl, "system komputerowy"@pl, "algorytm"@pl, "problem aktywnej organizacji ruchu statków"@pl
Klasyfikacja Typ zasobu: praca dyplomowa
Dyscyplina naukowa: dziedzina nauk technicznych / informatyka (2011)
Grupa docelowa: naukowcy, studenci, przedsiębiorcy
Szkodliwe treści: Nie
Charakterystyka Miejsce powstania: Warszawa
Czas powstania: 1991
Liczba stron: 112
Promotor: Florian Stanisław Piasecki
Język zasobu: Polski
Lokalizacja: Warszawa
Licencja CC BY-SA 4.0
Informacje techniczne Deponujący: Justyna Kupczak
Data udostępnienia: 16-10-2018
Kolekcje Kolekcja Instytutu Badań Systemowych PAN w Warszawie, Kolekcja e-Biblio IBS PAN

Cytowanie

Skopiowano

Jolanta Joszczuk-Januszewska. Komputerowy system kierowania ruchem statków na ograniczonych akwenach. [praca dyplomowa] Dostępny w Atlasie Zasobów Otwartej Nauki, . Licencja: CC BY-SA 4.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.pl. Data dostępu: DD.MM.RRRR.

Podobne zasoby

Usługa wykrywania anomalii wykorzystująca Auto Encoder

kod źródłowy, Politechnika Wrocławska, Dziedzina nauk inżynieryjno-technicznych / informatyka techniczna i telekomunikacja (2018)

Process management

Roman Pietroń, książka, Politechnika Wrocławska, dziedzina nauk ekonomicznych / nauki o zarządzaniu (2011)

Usługa z algorytmami implementującymi operacje matematyczne na macierzach

kod źródłowy, Politechnika Wrocławska, Dziedzina nauk inżynieryjno-technicznych / informatyka techniczna i telekomunikacja (2018)

Secure systems and networks

Tomasz Surmacz, książka, Politechnika Wrocławska, Dziedzina nauk inżynieryjno-technicznych / informatyka techniczna i telekomunikacja (2018)

Usługa wykrywania anomalii wykorzystująca algorytm COF

kod źródłowy, Politechnika Wrocławska, Dziedzina nauk inżynieryjno-technicznych / informatyka techniczna i telekomunikacja (2018)

Zobacz więcej