ZGŁOŚ PROBLEMikona ozdobna

Pola oznaczone gwiazdką (*) są wymagane
*
*
*
*
captcha
Zapoznałem/am się i akceptuję regulamin oraz politykę prywatności *

ODSYŁACZE

Link do zasobu (portal):

Link do zasobu (skrót):

http://azon.e-science.pl/zasoby/49964

Link do zasobu (repozytorium):

https://id.e-science.pl/records/49964

Typ zasobu: zbiór, baza danych

Badanie EEG wpływu wirtualnej rzeczywistości na stan emocjonalny użytkownika

Widok

Metadane zasobu

Tytuł Badanie EEG wpływu wirtualnej rzeczywistości na stan emocjonalny użytkownika
Osoby Autorzy: Piotr Chynał, Ewa Ryszczyńska
Partner: Politechnika Wrocławska
Opis Badanie EEG przeprowadzone przez studentkę Ewę Ryszczyńską w ramach realizacji pracy magisterskiej.
Badanie miało na celu odpowiedzieć na następujące pytania: W jakim stopniu zmieniają się sygnały biologiczne organizmu wywołane obecnością w wirtualnej rzeczywistości? Czy wersja domowa technologii VR zauważalnie wpływa na emocje użytkownika? Czy ogólnodostępne filmy są w stanie wywołać emocje? Jakie różnice można zauważyć analizując różne stopnie pobudzenia emocji strachu?
Uczestnikowi badania umieszczano na głowie czepek z elektrodami EEG, które podłączone były przez wzmacniacz do urządzenia VarioLab rejestrującego sygnał z EEG. Jednostka VarioLab połączona została za pomocą kabla USB z komputerem posiadającym specjalne oprogramowanie Biometric Software Suite umożliwiające sczytywanie i wyświetlanie sygnału z każdej elektrody na ekranie komputera.
Do wstępnej kalibracji użyto podestu, na którym umieszczono uchwyt na telefon z regulowanym wysięgnikiem i statywem, który służył do wyświetlenia filmu kalibrującego w środowisku rzeczywistym.
W kolejnym etapie wyświetlanie interesujących treści odbywało się za pomocą mobilnych gogli VR kompatybilnych ze smartfonami. Hełm do VR umieszczano na czepku z elektrodami, którego paski przytrzymujące okulary przyczyniały się również do stabilizacji zsuwania się czepka i przemieszczeń elektrod.
Badaną osobę umieszczono na fotelu, dzięki któremu uzyskano efekt lepszego zanurzenia w wirtualną rzeczywistość. Właściwości, parametry i wykonanie fotela pozwoliło na eliminacje uczucia ‘siedzenia przy stole’. W ten sposób uniknięto efektu uczucia badania, jakiego użytkownik doświadczałby siedząc na krześle, którego kąt oparcia z siedzeniem wynosi 90°. Dodatkowym atutem fotela jest jego wysokość i możliwość odpowiedniego ustawienia podpórek pod nogi. Dzięki brakowi kontaktu stóp badanego z podłożem uzyskano efektu ‘unoszenia’ co zwiększyło percepcję użytkownika na wrażenie zanurzenia w wirtualny świat. Pomieszczenie na czas odtwarzania filmów zostało wyciemnione ze względu do dobieganie światła w obszar widzenia obrazu w okularach. Wyeliminowało to rozpraszanie użytkownika i ułatwiło skupienie uwagi na przedstawianych treściach. Na rękę użytkownika założono opaskę do pomiaru tętna i ciśnienia.
Filmiki prezentowane uczestnikom miały na celu wywołać strach (emocja najlepiej "widoczna" na EEG) i przedstawiały elementy takie jak węże, pająki, roller coaster, skoki na bungee itp.
Rekord zawiera surowe dane EEG zebrane w trakcie badania. (Polski)
Słowa kluczowe "EEG"@en, "virtual reality"@en, "interakcja człowiek-komputer"@pl, "rzeczywistość wirtualna"@pl, "elektroencefalograf"@pl
Klasyfikacja Typ zasobu: zbiór, baza danych
Dyscyplina naukowa: dziedzina nauk technicznych / informatyka (2011)
Grupa docelowa: administracja publiczna, przedsiębiorcy, uczniowie, studenci, nauczyciele, naukowcy
Szkodliwe treści: Nie
Charakterystyka Miejsce powstania: Wrocław
Czas powstania: 2017
Język zasobu: Angielski
Licencja CC BY-SA 4.0
Informacje techniczne Deponujący: Piotr Chynał
Data udostępnienia: 13-09-2019
Kolekcje Kolekcja Politechniki Wrocławskiej, Kolekcja e-Science PWr

Cytowanie

Skopiowano

Piotr Chynał, Ewa Ryszczyńska. Badanie EEG wpływu wirtualnej rzeczywistości na stan emocjonalny użytkownika. [zbiór, baza danych] Dostępny w Atlasie Zasobów Otwartej Nauki, . Licencja: CC BY-SA 4.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.pl. Data dostępu: DD.MM.RRRR.

Podobne zasoby

Stacja Badawczo-Dydaktyczna UPWr w Radomierzu - panorama 360°

Sylwia Marczak, 3D, foto360, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, materiały popularnonaukowe i inne (2011)

Badanie użyteczności systemu SimplyTick z wykorzystaniem eyetrackingu. Surowe dane eyetrackingowe

Janusz Sobecki, Julia Falkowska, Martyna Pietrzak, zbiór, baza danych, Politechnika Wrocławska, dziedzina nauk technicznych / informatyka (2011)

Zobacz więcej