Aktualności

Paliwem przyszłości będzie wodór?

Spośród wszystkich znanych paliw wodór jest najczystszym nośnikiem energii niezanieczyszczającym środowiska naturalnego. Należy też do najbardziej rozpowszechnionych pierwiastków w przyrodzie. W opinii wielu fachowców będzie w przyszłości podstawowym źródłem energii – pisze prof. Leszek Romański w pracy „Wodór nośnikiem energii”

Monografia, wydana w 2007 roku przez Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, została zdeponowana na platformie AZON.
https://zasobynauki.pl/zasoby/wodor-nosnikiem-energii,24302/


Wykorzystywane obecnie paliwa płynne bazują na węglowodanach – pisze prof. Romański. - Zasoby ropy naftowej i gazu wyczerpią się odpowiednio po 50 i 80 latach. Węgiel kamienny, z którego można wytwarzać tego typu paliwa, wystarczy na około 150 lat. I co dalej? – pyta naukowiec.


Uczeni uważają, że idealnym rozwiązaniem powinno być wykorzystanie wodoru, ponieważ stanowi on niemal 80% masy wszechświata, teoretycznie jest więc niewyczerpalny. Na dodatek – podkreśla prof. Romański - stosowane dzisiaj paliwa są źródłem zanieczyszczeń i przyczyniają się do powstawania nieodwracalnych zmian klimatycznych. Natomiast w wyniku spalania wodoru produktem ubocznym jest woda, a nie gazy cieplarniane. – Proces samodestrukcji można więc powstrzymać – uważa naukowiec. - Atom wodoru to najprostszy z istniejących atomów: zawiera tylko jeden proton, tworzący jądro atomu i jeden elektron krążący na orbicie znajdującej się w odległości od jądra równej 105 średnic jądra. Dzięki takiej budowie jest najlżejszym pierwiastkiem w przyrodzie. Jest gazem bezbarwnym, bezwonnym i bez smaku. Spalany w atmosferze otaczającego nas powietrza tworzy tylko wodę, jest więc „najczystszym paliwem" – pisze prof. Leszek Romański.


Wskazuje również, że za gospodarką wodorową przemawia też bezpieczeństwo energetyczne poszczególnych krajów i gwarancja ich niezależności. – Wodór może być dostępny lokalnie, natomiast duże zasoby kopalnych surowców energetycznych są w rękach nielicznych krajów. Jak pokazuje historia, kraje te wykorzystują niekiedy tę swoją uprzywilejowaną pozycję do nacisków gospodarczych i politycznych – zauważa.


Z uwagi na kurczące się zasoby ropy naftowej producenci i konstruktorzy pojazdów samochodowych są przeświadczeni, że w przyszłości paliwem napędzającym pojazdy będzie właśnie wodór. Firmy już pracują nad wykorzystaniem tego paliwa. – Przykładem wyprodukowanego w Europie samochodu, pod maską którego pracuje silnik zasilany wodorem, jest Ford Fokus C-max. (…) Jego 4-cylindrowa jednostka napędowa umożliwia przejechanie przez pojazd 200 km. Drugi wielki producent samochodów, firma BMW, eksperymentuje z paliwem wodorowym już od roku 1978 – pisze prof. Romański. Coraz częściej zauważa się też autobusy, poruszające się w ruchu miejskim, wyposażone w tego typu silniki, np. w Berlinie od 2006 roku jeżdżą autobusy MAN Lion’s City, wyposażone w napęd wodorowy. Zasilane wodorem autobusy są widoczne również na ulicach takich miast jak Chicago, Vancouver, Frankfurt, czy Monachium. – Wszystko wskazuje na to, że w wielu krajach, szczególnie tych zamożniejszych, będzie to regułą – uważa naukowiec.


Niestety, stosowane obecnie metody wytwarzania wodoru na cele paliwowe są bardzo energochłonne i nieopłacalne. Do wyprodukowania 1 kg gazu potrzeba więcej energii niż się później uzyska w silnikach spalinowych, czy w ogniwach paliwowych. Kolejnym problemem jest sposób magazynowania wodoru. Gaz ten będąc najlżejszym z pierwiastków ucieka sukcesywnie z każdego zbiornika magazynującego. - Ale wodorem należy się interesować i zajmować, gdyż jest to - jak uważa wielu znawców tematu - jedno z niewielu racjonalnych „rozwiązań” problemów energetycznych naszej cywilizacji – podkreśla prof. Romański.


Monografia „Wodór nośnikiem energii”, autorstwa prof. Leszka Romańskiego z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, na platformie AZON: https://zasobynauki.pl/zasoby/wodor-nosnikiem-energii,24302/. W pracy omówiono charakterystykę wodoru, metody pozyskiwania, sposoby magazynowania, wodorowe ogniwa paliwowe oraz przykłady zastosowań wodoru w technice motoryzacyjnej.

Galeria